Blogg



Friskhusets första år

Posted by on Aug 23, 2017 in Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Friskhusets första år

I juni 2016 invigdes Friskhuset OSD och efter sommarsemestrar drog vi igång verksamheten på riktigt. Nu ett år senare kan vi konstatera att det blev ett innehållsrikt första år!

Linda Norrman och Linnéa Andersson Damberg startade Friskhuset under våren 2016 med visionen om en plats där flera friskvårdsproffessioner skulle jobba tillsammans, komplettera varandra, dra nytta av varandras kompetens och inte minst erbjuda ett brett utbud till folket i Jämtland.  Till en början fick vi sällskap av naprapat Peter Bonn, massör Jurgen Snell, kostrådgivare Anna Lindberg och löpcoach/PT Fredrik Lindberg vilket blev bra komplement till osteopat Linnéa och mental coach Linda.  

Under hösten var vi även med på träningskonventet Boostersund där vi både hade en fullsatt föreläsning om balans i tillvaron, löp-pass och erbjöd massage åt träningströtta kroppar. Under höstterminen utbildade sig Jurgen vidare till massageterapeut och Caroline Hildahl tillkom mot slutet av året och har sedan dess haft omtyckta klasser i ViryaYoga.  

Efter årsskiftet utökades vårt team med sjukgymnast Per-Ivar Andersson som även arbetar en del på resande fot med skidskyttelandslaget och hockeyklubben. Jurgen har fortsatt att vidareutbila sig till medicinsk massageterapeut under vårvintern samt jobb-turnerat runt på olika fjälldestinationer i närheten. Just innan sommaren kom vårt senaste tillskott på Friskhuset; osteopat Lee Svensson, rykande färsk osteopat som kommer möta den stora efterfrågan på osteopatbehandlingar.  

Vi är glada över att nu vara ett gäng på hela nio personer med olika kompetens och att vi kan hjälpa så många olika människor till opimal funktion och hälsa. Vår tanke om att jobba som ett team trots att alla på Friskhuset är egenföretagare fungerar fantastiskt bra både för oss själva och för de som vänder sig till oss. Patienten/kunden står i vårt fokus och vi använder oss av varandras kunskap för att nå bästa möjliga resultat! 

Vi ser fram emot ett nytt spännande år som ser ut att bli lika innehållsrikt som vårt första.  

Varmt välkomna!  

Yoga för att få ut mer av din idrott

Posted by on Maj 3, 2017 in Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Yoga för att få ut mer av din idrott

Många associerar i första hand yoga med rörlighetsträning, andningsövningar, ett sätt att sänka stress och främja mentalt välmående. Men visste du att yoga också fungerar som ett ypperligt komplement till andra former av idrott?

Du har säkert hört talas om specificitetsprincipen,  att ”du blir bra på det du tränar”. Och visst är det så. För att bli en snabb simmare hjälper det föga att träna en massa löpning, eller vice versa. Men det finns också kompletterande träning som förstärker de positiva effekterna av din specifika idrott. På samma sätt som de flesta atleter styrketränar för att stärka svaga länkar och viktiga muskelgrupper för sin specifika gren kan YOGA vara ett ovärderligt komplement till din vanliga träning. Oavsett om det är skidåkning, löpning, cykling, simning eller styrketräning du utövar kan yoga göra dig till en bättre idrottsman/-kvinna genom att bidra till en starkare, smidigare och snabbare kropp. Och inte minst – bidra till att hålla dig skadefri.

Därför är yoga det perfekta komplementet till all sorts idrott:

  • Yoga ökar rörligheten, och med ökad rörlighet minskar risken för skador, obalanser och förslitningar i kroppen.
  • Yoga styrker både stora, små, lite utnyttjade och svaga muskelgrupper. I till exempel yogapositioner där man står på ett ben stärks sätet och höftens utsida vilket både löpare och längdskidåkare har stor nytta av.
  • Yoga ökar bålstabilitet, en svag länk hos många, men ett viktigt område då det utgör centret för kraftöverföringen från en del av kroppen till en annan.
  • Yoga förbättrar balansen, ger bättre hållning och kroppskontroll vilket ökar möjligheterna till ett riktigt tekniskt utförande av din idrott.
  • Yoga ökar medvetenheten om och kvaliteten på din andning både i stillhet och i rörelse. Det gör att du lättare hittar fokus, återhämtar dig snabbare och kan prestera bättre både under längre konditionspass och kortare intervaller.
  • Yoga utmanar dig i alla rörelseplan och bidrar på så sätt till att bindväven behåller sin elasticitet vilket minskar risken för överbelastningsskador.
  • Yoga främjar återhämtning, avslappning och bättre sömn.

Som längdskidåkare är rörlighet runt axlar och skuldror viktigt, liksom styrka i bål och rygg samt balansen för överföring av kroppsvikten från den ena till den andra skidan. För ett effektivt löpsteg är rörlighet i hamstrings, höfter och bröstrygg viktiga, men även starka rörliga fötter och underben. För dig som cyklar finns behovet att öppna upp framsidan av kroppen och sträcka ut baksidan som motrörelse till en hopkurad sittställning på cykeln.

Oavsett gren kan yogan hjälpa dig kartlägga dina styrkor och svagheter för att kunna prestera bättre, bidra till en mer rörlig och balanserad kropp samt minska över- eller snedbelastning i utsatta områden. Att stärka de svagaste länkarna genom förebyggande rörlighetsträning kommer alltid att vara bättre och billigare än att behandla en skada.

Är du intresserad av att prova yoga i en liten grupp med god individuell uppföljning, eller veta mer om hur du yogar för att komplettera just din idrott – tveka inte att ta kontakt med Caroline som undervisar Viryayoga på Friskhuset. Viryayoga är en yogaform utvecklad av ett team bestående av både yogalärare, naprapat och sjukgymnast där stort fokus läggs på biomekanik och hälsosam rörelselära.

Goda råd från vår massör

Posted by on Apr 7, 2017 in Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Goda råd från vår massör

Så här i vårvinter- och påsklovstider alternerar jag mellan praktiken på Friskhuset och olika fjällanläggningar. Jag varierar mellan Spa i Storhogna och Ramundberget.

Skidåkarna brukar behöva massage för att mjuka upp stela och trötta muskler och för att få igång cirkulationen för att slippa den värsta träningsvärken.

En muskel består av muskelfibrer och bindväv.  Bindväven i muskeln förkortas vid träning.

Enligt min syn på stretching är därför att det är viktigt med stretching efter avslutat träningspass för att återställa bindväven till normallängd. Efter och mellan träningspassen kan man med fördel hjälpa muskeln att återfå sin normallängd med töj / massagebehandlingar.

En trött muskel skadas lättare än en utvilad. Tränar man hårt och ofta, hamnar man lätt på gränsen av vad muskeln klarar av utan att skadas och ibland tyvärr över samma gräns. Regelbundna behandlingar ökar muskelns ämnesomsättning och ger en avslappnande effekt på spänd muskulatur vilket leder till att muskelns återhämtning påskyndas och risken för skador minskar och möjliggör en intensivare träning.

Hur ofta behöver man massage?
Amatöridrottare och frisksportare som tränar regelbundet bör få massage en-två gånger i månaden för att förebygga skador. Elitidrottsmän under uppbyggnadsperiod ett par gånger i veckan, minimum efter varje ansträngande träningspass. Under tävlingssäsong minst en gång i veckan eller efter tävling / match.

Massage har gynnsam effekt på musklers återhämtning efter en skada, precis på samma sätt som den har positiv effekt efter intensiv träning.

Vid skador kan massage i ett initialt skede även begränsa skadans omfång och minska de långvariga effekter som skadan ger.

Med massage och töjbehandling kan man effektivisera och påskynda läkningen vid idrottsrelaterade skador.

Exempel på skador där massage har god effekt:

  • Bristningar/sträckningar
  • Lårkaka
  • Hopparknä
  • Löparknä
  • Benhinneinflammation
  • Hälseneproblem
  • Korta muskler som ger olika problem

Regelbunden behandling ger dessa effekter:

  • Ökar muskelns ämnesomsättning
  • Avslappnande effekt
  • Muskelns återhämtning påskyndas
  • Risken för skador minskar
  • Möjliggör en intensivare träning

 

 

Jürgen Snell

Cert Massageterapeut på Friskhuset.

Individuell kostrådgivning en bra start på 2017!

Posted by on Dec 30, 2016 in Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Individuell kostrådgivning en bra start på 2017!

Individuell kostrådgivning en bra start på 2017!

Nu är det bara de sista två dagarna kvar av 2016, 2017 är snart här, ett nytt år med nya mål och löften, många av dem hälsorelaterade. Det har (återigen) blivit dags att sluta röka, börja träna och äta bättre.

Vad man ska äta är ett hett ämne, och det är lätt att bli förvirrad när vi hela tiden presenteras för nya mirakelmetoder och dieter som lovar magiska resultat på kort tid.

Grunden till en bra hälsa är en bra kost.

Bra kost som förser kroppen med det bränsle den fungerar bäst på, kost som ger optimala förutsättningar för viktbalans, god hälsa, ork, energi och prestation.

Vad som är bäst att lägga på tallriken kan skilja sig från person till person beroende på vilket mål man vill uppnå plus att det som fungerar bra för en kanske inte är perfekt för en annan.

För att uppnå bestående resultat är det viktigt att hitta en hälsosam kosthållning som håller i längden, att göra förändringar utan att de känns som uppoffringar och skaffa sig kunskap för att vara trygg i sina val.

Oavsett om du vill gå ner i vikt, förbättra tränings-/tävlingsresultat, få kontroll på en krånglig mage eller må bättre i största allmänhet är en individuell kostrådgivning en bra start.

Kontakta mig för en hälsosam start på 2017!

Och du…

  • Vill du komma igång med eller optimera din träning, kontakta Fredrik.
  • Om musklerna ömmar, boka in massage eller naprapatbehandling hos Jürgen eller Peter.
  • Sträck ut och mjuka upp på ett yoga-pass hos Caroline.
  • Ta hjälp av Linnéa med snedställningar, obalanser och spänningar.
  • Boka in en coachning hos Linda för att hålla motivationen uppe och få verktyg som underlättar när du ska förändra dina vanor.

Ja, du fattar – välkommen till Friskhuset OSD 2017!

Gott nytt, och framför allt, hållbart år!

Anna Lindberg,
Cert. Kostrådgivare och
IdrottsnutritionsCoach

Relationer

Posted by on Okt 28, 2016 in Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Relationer

Relationer

Idag kommer både enskilda individer och par på coaching till mig. Ett verktyg som både är utvecklande och insiktsskapande, samt stärker relationen.

Med parcoachingen som bakgrund vill jag idag skriva lite kring relationer.

De flesta av oss har förmånen att få ingå i olika system, olika typer av relationer. Nära relationer och ytliga relationer. Nödvändiga relationer, sällan-aktiva relationer osv.

De är en stor del av vår vardag, vårt liv. När Du fungerar i en relation och känner att det finns en balans mellan att tanka energi och tanka andra med energi tenderar relationer att fungera bättre. VI tenderar att må bättre av fungerande relationer.

Vi kan utveckla relationer genom att t.ex. inta ett annat perspektiv, genom att se relationen från olika håll. Från ditt håll, från den andres håll, från familjens/arbetslagets/gruppens perspektiv… hur ser relationen ut från ytterligare en nivå, d.v.s. från släktens/arbetsplatsens/föreningens osv perspektiv.

Här följer några användbara frågor Du kan ställa dig med syfte att väcka insikter om dina relationer. Kom ihåg att bara Du vet vad som är sant för dig.

  • Vilka är dina viktigaste relationer idag?
  • Vilka relationer upplever Du att Du ger energi till?
  • Hur vet Du att det är den energi som önskas, som Du ger?
  • Vilka relationer ger dig energi och ”näring”?
  • Hur tar Du hand om dina relationer idag?
  • Accepterar Du varandras olikheter?
  • Finns det någon relation Du önskar vore annorlunda? Hur? Vad gör Du för att påverka detta?
  • Delar Du värderingar med den andre/de andra?
  • Vilka värderingar är det som Du delar- minsta gemensamma nämnare?
  • I en nära relation- hur når Du personen bäst? Hur vet Du att det stämmer?

Avslutningsvis vill jag berika dig med några saker att ta i beaktning:

  • Vi har alla en historia.
  • Vi har olika beteenden, egna värderingar och kommunicerar olika.
  • Vi kan öka vårt välbefinnande genom att vistas i en närande miljö.
  • Vi har alla lika värde medan vi är unika.
  • Se på varandra som den individ de är, utöver den roll de har.
  • Stark självkänsla är bra i kommunikation.
  • Utgå från att den andre har en positiv intention.
  • Ta kontexten i beaktning.
  • Förändring sker internt och påverkar det externa.
  • Göra nytt för att få nytt.
  • Låt alla få utrymme för den de är i familjen.

Vill Ni öka kvaliteten i Er relation? Vill Ni förstå varandra bättre? Vill Ni känna Er oslagbara för framtiden med en stabil grund att jobba från?

Välkommen att höra av Er för parcoaching och teamcoaching till info@friskhusetosd.se

Linda Norrman
Livsstilsspecialist, NLP Coach, Mental Tränare

Ta hand om dina fötter!

Posted by on Okt 5, 2016 in Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Ta hand om dina fötter!

Ta hand om dina fötter!
Vi använder fötterna varje dag och de är ett av våra viktigaste ”verktyg” för att hantera vardagen. De skyddar oss bland annat från stötar för att slippa få ont i fotled, knä, höft, rygg och nacke. De agerar både stötdämpande och som kraftverktyg.

I modern tid har vi blivit mer bekväma och faktiskt mer fåfänga. Skoindustrin har tyvärr gjort att fötterna idag tappat en del av sin funktion på grund av att de flesta skorna är trånga, framför allt runt tårna. Fokus idag är mer på skornas stil och design än på funktion.

Det har gjort att framför allt våra stortår fått tagit en ganska stor smäll och fått ge vika en smula för att de ska få plats i skon. Stortån trycks in mot de andra tårna när de istället bör peka rakt framåt från foten. Faktum är att stortån är fyra gånger större än någon annan tå på foten och är den viktigaste tån du har. Den ger dig både balans och styrka.

Vi bör alltså använda vår stortå lite mer än vad vi gör. Naturligtvis finns det många som redan idag har en bra funktion i foten, men de flesta av oss behöver använda stortån och även de övriga tårna mer. Oavsett om du är motionär eller om du är en elitlöpare.

Men hur får vi upp en bättre funktion i foten? Jo, med relativt enkla rörlighets- och styrkeövningar som du kan göra hemma varje dag kommer du att bli både starkare i foten och få rörligare tår.

Här är ett par exempel:

Rörlighet
Barfota eller i strumpor med hela foten i underlaget. Lyft sedan båda stortårna rakt upp och håll ner de övriga tårna. Håll i 20 sek. Tryck sedan ner stortån i underlaget och lyft upp övriga tår. Är det svårt är det viktigt är att inte ge upp, låt hjärnan (eller egentligen nerverna) få kontakt med tårna.

Styrka
Stå barfota eller i strumpor på ett ben och håll upp det andra benet i luften några centimeter ovanför underlaget, någon decimeter framför andra foten. Känn att du har kontakt med hela foten i underlaget. Börja med att titta rakt fram, sedan åt höger, åt vänster och avsluta med att titta uppåt. Räkna till 20 varje gång. Upprepa två varv. Byt sedan fot och kör samma sak. Vill du gör det ännu svårare, upprepa övningen fast med slutna ögon. Du kommer förmodligen märka att du har olika balans i fötterna.

Som löpcoach/PT genomför jag mycket av den här typen av träning för att hålla längre. Gärna innan ett löppass, då har du förberett fötterna för löpningen.

Har du frågor eller funderingar kring fötter specifikt eller träning i allmänhet är du välkommen att ta kontakt med mig: 070-822 02 24 eller fredrik@annafredrik.se

Vi ses!

Fredrik Lindberg,
Löpcoach/PT Friskhuset OSD

Vad gör en osteopat?

Posted by on Aug 28, 2016 in Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Vad gör en osteopat?

Vad gör en osteopat?

En osteopat använder främst sina händer för att diagnostisera och behandla olika besvär i kroppen som orsakas av snedställningar, obalanser och spänningar. Man använder en stor variation av metoder som helt anpassas efter individ, besvär och tillfälle, och baseras på den västerländska vetenskapen om hur kroppen fungerar. Osteopatin grundades för 150 år sedan av en läkare i USA, idag är det ett etablerat yrke över hela den moderna världen och ingår ofta i primärvården.

En osteopat har kunskap om hela kroppens anatomi och funktion, och en särskilt god förståelse för hur olika delar biomekaniskt och fysiologiskt hänger ihop och påverkar varandra, detta genomsyrar hela vårt tänk – från diagnostisering till behandling.

Ett exempel som får illustrera hur en osteopat arbetar är ett knäbesvär – en osteopat undersöker då knät men även viktbäringen, kroppen som helhet och faktorer utanför kroppen så som skor och det underlag man rör sig på. Ett detektivarbete börjar för att ta reda på o r s a k e n (en eller flera) till besväret, orsaken kan finnas där det gör ont eller någon helt annan stans. Ett knä behöver god funktion lokalt men också i relation till andra knät, höfter, bäcken, ländrygg och fötter. Till exempel kan en snedställning i bäckenet orsaka en ojämn belastning på höfter, knän och fötter vilket på sikt kan leda till smärta, om så är fallet är det troligen inte särskilt framgångsrikt att bara behandla knät. En osteopat behandlar de faktorer som har del i besväret för att underlätta knäts läkning och återhämtningsprocess, och skapa ett hållbart resultat. Vi ger såklart även råd och övningar för förbättrad funktion i knät.

Kroppen strävar efter och fungerar som bäst om vi är hyfsat centrerade både sett till höger/vänster och framåt/bakåt. Stora som små snedställningar och obalanser kräver därför kompensation för att vi ska hålla balansen och fungera, till exempel är det mest praktiskt för våra ögon att vara i en jämn nivå och kroppen gör vad som krävs för att uppnå det. Tänk så mycket onödig energi vi förbrukar på att (omedvetet) räta upp oss – den minsta vridning eller böj i ländryggen medför att kroppen kompenserar med motsatt vridning eller böj längre upp i ryggen och nacken. I detta fall kan symptomet vara spänningar i nacken som kanske dessutom skapar huvudvärk. Vid ett osteopatbesök skulle i första hand orsaken rättas till men såklart släpper man även på spänningar, i både muskler och bindväv, i nacken.

Beroende på vad man har för besvär kan det krävas olika många besök, vid första eller ibland andra besöket kan man ställa en prognos för hur lång tid det kommer att ta för att komma till rätta med besväret.

Detta var en kort förklaring till vad en osteopat gör. Välkommen att höra av dig vid frågor!

Linnéa A Damberg,
Osteopat D.O

Följ oss på Facebook och Instagram!

Posted by on Aug 26, 2016 in Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Följ oss på Facebook och Instagram!

Under de kommande veckorna kommer alla vi på Friskhuset att turas om att dela med oss av våra kunskaper på Friskhuset OSDs Facebook och Instagram – massor av intressanta inlägg om kroppen, hälsa, träning… Det vill ni inte missa!

Vår Facebooksida

På Instagram: @friskhusetosd