Yoga för att få ut mer av din idrott

Många associerar i första hand yoga med rörlighetsträning, andningsövningar, ett sätt att sänka stress och främja mentalt välmående. Men visste du att yoga också fungerar som ett ypperligt komplement till andra former av idrott?

Du har säkert hört talas om specificitetsprincipen,  att ”du blir bra på det du tränar”. Och visst är det så. För att bli en snabb simmare hjälper det föga att träna en massa löpning, eller vice versa. Men det finns också kompletterande träning som förstärker de positiva effekterna av din specifika idrott. På samma sätt som de flesta atleter styrketränar för att stärka svaga länkar och viktiga muskelgrupper för sin specifika gren kan YOGA vara ett ovärderligt komplement till din vanliga träning. Oavsett om det är skidåkning, löpning, cykling, simning eller styrketräning du utövar kan yoga göra dig till en bättre idrottsman/-kvinna genom att bidra till en starkare, smidigare och snabbare kropp. Och inte minst – bidra till att hålla dig skadefri.

Därför är yoga det perfekta komplementet till all sorts idrott:

  • Yoga ökar rörligheten, och med ökad rörlighet minskar risken för skador, obalanser och förslitningar i kroppen.
  • Yoga styrker både stora, små, lite utnyttjade och svaga muskelgrupper. I till exempel yogapositioner där man står på ett ben stärks sätet och höftens utsida vilket både löpare och längdskidåkare har stor nytta av.
  • Yoga ökar bålstabilitet, en svag länk hos många, men ett viktigt område då det utgör centret för kraftöverföringen från en del av kroppen till en annan.
  • Yoga förbättrar balansen, ger bättre hållning och kroppskontroll vilket ökar möjligheterna till ett riktigt tekniskt utförande av din idrott.
  • Yoga ökar medvetenheten om och kvaliteten på din andning både i stillhet och i rörelse. Det gör att du lättare hittar fokus, återhämtar dig snabbare och kan prestera bättre både under längre konditionspass och kortare intervaller.
  • Yoga utmanar dig i alla rörelseplan och bidrar på så sätt till att bindväven behåller sin elasticitet vilket minskar risken för överbelastningsskador.
  • Yoga främjar återhämtning, avslappning och bättre sömn.

Som längdskidåkare är rörlighet runt axlar och skuldror viktigt, liksom styrka i bål och rygg samt balansen för överföring av kroppsvikten från den ena till den andra skidan. För ett effektivt löpsteg är rörlighet i hamstrings, höfter och bröstrygg viktiga, men även starka rörliga fötter och underben. För dig som cyklar finns behovet att öppna upp framsidan av kroppen och sträcka ut baksidan som motrörelse till en hopkurad sittställning på cykeln.

Oavsett gren kan yogan hjälpa dig kartlägga dina styrkor och svagheter för att kunna prestera bättre, bidra till en mer rörlig och balanserad kropp samt minska över- eller snedbelastning i utsatta områden. Att stärka de svagaste länkarna genom förebyggande rörlighetsträning kommer alltid att vara bättre och billigare än att behandla en skada.

Är du intresserad av att prova yoga i en liten grupp med god individuell uppföljning, eller veta mer om hur du yogar för att komplettera just din idrott – tveka inte att ta kontakt med Caroline som undervisar Viryayoga på Friskhuset. Viryayoga är en yogaform utvecklad av ett team bestående av både yogalärare, naprapat och sjukgymnast där stort fokus läggs på biomekanik och hälsosam rörelselära.